Qüestionari exprofessors: NOÉ LARROSA


Quin curs vas començar a fer classes a l’institut?
L'any 2011. Vaig rebre un SMS un 7 de setembre que em va alegrar el dia:el departament m'adjudicava una mitja jornada al Cargol. L'Anna, la meva dona, ja hi havia estat un parell de cursos i tenia molt bon record.


Quants anys vas estar-hi?
Dos cursos, el 2011-2012 i el 2012-2013, treballant a temps parcial:mitja jornada i un terç de jornada.


Com era l’institut?
Molt semblant a l'institut que teniu en l'actualitat. Vaig tenir la sort de tastar un curt període els barracons de batxi i vaig viure la inauguració de l'edifici nou. M'agradava molt arribar al matí i respirar l'aire fresc d'aquell entorn privilegiat: camps de conreus amb tramussers amb les Gavarres de fons. També era divertit accedir al centre alguns dies de pluja enganxats com micos a la tanca metàl·lica.

Quin ambient hi havia? 
L'ambient entre els companys al Puig Cargol era molt bo. Sempre podia haver algun petit conflicte, com en qualsevol família, que es solucionava en la sala de profes amb 4 riures o mitjançant alguna votació al claustre. La veritat es que vaig riure molt tant a la sala de profes, com a les reunions de departament, claustres, cursos i sopars-festetes. I en aquesta feina la risoteràpia és fonamental per carregar piles.

Pel que fa a l'alumnat guardo un bon record tot i que com indica el diagrama de Pareto sempre eren el 20% dels alumnes els que suposaven el 80% dels mals de cap...però aquí de nou la sala de profes era una bona vàlvula d'escapament i un espai on compartir aquestes problemàtiques i cercar possibles solucions entre els companys amb més experiència docent. Recordo dies molt bons i també algun de dolent, però com va dir un company recentment jubilat en aquesta feina “és important entrar cada dia a classe fent un “reset”, donant noves oportunitats a aquells alumnes més problemàtics que et van espatllar la classe anterior”.


Quin va ser l’últim curs que vas fer?
El meu últim curs al Puig Cargol va ser l'any 2012-2013.

De quina/es assignatura/es eres professor/a? 
El primer any vaig ser tutor del 1r ESOC, grup amb qui treballàvem les mates i les ciències. El següent curs, vaig fer una mica de tot: ciències de 2nESO, ciències de 1r d'ESO, ciències pel món contemporani i també vaig tutoritzar un treball de recerca.

Quins records bons en tens?
Tinc bons records del Cargol. És difícil fer un llistat complet, però us comento alguns de significatius que em venen al cap:
Alguns dies que sortia de classe amb la satisfacció d'haver ajudat una miqueta a alguns alumnes en el seu procés d'aprenentatge de les matèries i de la vida en general (recordo del primer any les tutories sota la palmera de la platja de S.Antoni, del segon any les sortides al voltant de l'IES per fer un herbari digital o la presentació del RAP d'en Carlos en l'activitat “L'Univers en vers”). Anar a “currar “content i a sobre que et paguin, és un molt bon record!
Recordo també aquells dimecres de coca (pastissos) per celebrar algun aniversari.
També tinc bon record de les classes pràctiques al laboratori de la Bea Rubau i la Sònia Quiles . Sóc químic de “deformació” i sense la seva orientació-ajut no hagués pogut ser un mínimament digne profe de ciències (disseccions de verats, microscòpia, roques i minerals,etc.).

Recordo molts bons moments a la sala de profes (moments Roca, sentències d'en Lluís Feliu, “risita” de l'Albert Bach, la Fuentes, la Carré, la Castaño, etc.) , en alguns cursos (la PDIgogia del Roca) i en alguns sopars-festes ( “salut fill de la petroquímica!”,ja,ja.ja) amb els posteriors reportatges gràfics de la reportera MoCa,etc.

Recordo els moments manifestació-tallada de la carretera amb pancarta i cantada de garrotins amb molts de profes acompanyats amb la guitarra d'en J. Mas i en X.Roca (“lo puto amo” del megàfon).
Recordo especialment també els assajos i el concert de versions que vàrem oferir en la jornada de Scratch dels de 4tESO amb en J.Almar, en X.Roca (siempre en “tos los fregaos”) i l'Anna Fountains.

En tens de dolents? 
Tinc també algun record dolent (sense dolents no hi hauria de bons). De vegades la fatiga d'alguns grups-classe a les darreres hores (el primer any fèiem classe a la tarda)...el tenir la sensació de no haver sabut estimular prou l'aprenentatge i la creativitat d'alguns alumnes. També recordo la frustració i les hores dedicades a algun alumne (juntament amb altres companys) que després va deixar el centre...bé, suposo que tot aquell esforç donarà fruits algun dia.
També recordo com el meu segon any al Cargol, l'esperit “garrotín”-reivindicatiu del primer any que era un element cohesionador del claustre es va diluir, mentre paral·lelament jo m'implicava més en la “marea groga” (com a pare dins del grup EduMarxa a S.Feliu de Guíxols). En un any en el que a l'increment de les ratios a classe i a l'empitjorament de l'atenció a la diversitat calia sumar l'empitjorament de les condicions laborals dels substituts.

Tenies bona relació amb els altres professors? 
Si, molt bona. Encara ens veiem amb alguns profes que viuen a St. Feliu de Guíxols i segueixo tenint contacte amb altres via Facebook . Si sorgia algun petit conflicte sempre es solucionava xerrant i dialogant, al departament, a la sala de profes o al claustre.


Quins càrrecs tenies?
Només un: vaig ser tutor de 1rESO C el primer any, i també subdirector adjunt de canvi de macrogarrafes d'aigua de la sala de profes(bé, com d'altres a ensenyament és un càrrec no remunerat, ja,ja,ja).

Vas fer algun viatge de final de curs o crèdit de síntesi? Explica’ns com va anar.
No (coses dels substituts a temps parcial...), només alguna sortida puntual d'un dia (oferta formativa del parc científic de Girona) amb les professores del departament (bé, potser recordo més el dinar amb les profes en aquella masia que va suggerir la Cristina, ja,ja,ja).

Explica’ns quants quilòmetres havies de fer per arribar a l’institut?
Poquets. Visc a S.Feliu de Guíxols, així que va ser un luxe treballar només a 20' de casa.

Trobes a faltar l’Institut Puig Cargol?
Si, molt! Vaig aprendre molt (tenia poca experiència docent , només 3 anyets treballant a mitja jornada, així que la generositat dels companys i els seus consells van ajudar-me molt). Vaig sentir-me molt respectat. I molt ben acollit. També vaig estar molt a gust amb els grups d'alumnes que vaig tenir.

Explica’ns alguna anècdota divertida.
Ja he comentat abans quan he parlat d'alguns bons records que tinc dels dos anys al Cargol. Molt divertits els sopars-festes. També recordo molt divertida l'anècdota de quan va aparèixer la policia demanant si teníem permís per fer la manifestació-tallada de carretera-cantada de garrotins en contra de les retallades en educació, i el Roca seguia provocant amb el megàfon...També recordo un examen de mates en el que demanava que definissin la Mediatriu, la Bisectriu i la Beatriu (la Rubau)...i molts alumnes van respondre “La Beatriu d'un segment AB...”ja,ja,ja.

En quin institut estàs ara? 
Estic fent “mitja” jornada (cobrant el 42%) a l'IES Baix Empordà de Palafrugell (és molt gran, també es fan cicles formatius). Els companys de treball bé però tinc un horari dolent (amb força càrrega de feina ) i no estic content perquè se'm fa més difícil compaginar feina amb família i aficions.

Gràcies per contestar aquest qüestionari. 

Gràcies a vosaltres. Contestar al qüestionari m'ha ajudat a recordar aquests bons moments viscuts fent aquesta feina de profe, tan difícil però tan gratificant. Respondre l'entrevista ha estat com tornar a l'institut per una estona, i m'ha agradat molt, així que gràcies a vosaltres.

Comentaris