dimarts, 28 d’abril de 2015

PREMIS LITERARIS: 1r premi VERS 1a categoria


AUTORA: Ainoa Chavez (2nC)
amb el pseudònim Ainxa Horry.


Un somni al revés
Una vegada vaig somiar,
Amb un món no gaire normal;
Al final, em va agradar agradant.


Estava en un lloc
On tot era especial.
Res s'assemblava,
Al meu despertar.

En aquell món,
Ningú tenia por,
Tots s'enfrontaven,
A lo pitjor.


Els gossos,
No bordaven:
Miolaven.


Els ocells,
Nadaven.
I els peixos
Em saltaven.


Els pintor,
No tenien pinzells,
I no pintaven al cel.


Qui cantava,
Trist es posava.
I qui plorava,
Content es quedava.


Estava en un lloc
On tot era especial.
Res s'assemblava,
Al meu despertar.


En aquell món,
Res era igual.
Tot era estrany.


Els avions no volaven,
Anaven pel mar,
I passaven els vaixells,
Per sobre el teu cap.


Què podia fer?
Què faig?
Per agradar,
M'agrada,
Més el món real.


Però a l'estona,
Trista em vaig quedar;
No era tan fantàstic,
Com vaig pensar.
Tot s'assemblava al món real.


Hi havia coses bones, moltes...
Tantes, que no es poden contar.
Què faré jo?
Si no es perfecte.


Jo no vull un món,
On les coses bones,
Siguin millors.
I les dolentes,
No vagin a pitjor.


Mentre tot aquest embolic,
No el parava de pensar,
El despertador, va sonar,
A l'escola, tot s'ha acabat.
Però de camí,
Vaig pensar:
Això no queda aquí,
El meu somni,
real el vull convertir.


Per això,
Solem dir:
Tot comença en un mateix,
No em puc rendir.

PREMIS LITERARIS: finalista VERS 1a categoria

En este mundo injusto,
no hay amor;
amor debe haber en todas partes,
salir de tu corazón.

Hay injusticia,
no hay igualdad.
Que poco amor,
cuánta maldad.

Mucha gente dice
que no quiere más guerra,
porque en ellas nadie gana,
solo entre ellos se matan,
para satisfacer a los millonarios,
que descansan mientras,
en un hotel reservado.

¿Por que tanto odio?
Tantos años de ira.

Hay injusticia,
no hay igualdad.
¡Qué poco amor
cuánta maldad!

PREMIS LITERARIS: 1r premi PROSA 2a categoria


Natàlia Garcia

Fa 65 dies que ja no estàs amb mi, que ja no sento la teva veu, que ja no noto la teva mà per la meva cara. Fa 65 dies que ja no sento res, ja no hi ha sentiments o emocions, només sento el meu cor bategar.

Han estat 65 dies de patiment i angoixa, dies en què m’he hagut de fer amiga del dolor per no trobar-me sola. Perquè sincerament, tinc por, por de pensar que ningú mai més es fixarà en mi, per la meva forma de ser.

I és que et trobo a faltar. Trobo a faltar la teva forma de mirar-me; trobo a faltar aquell somriure d’orella a orella que sempre feies quan em veies pujant les escales per anar a casa; trobo a faltar les nostres tardes jugant a cartes o simplement abraçats mirant una pel·li al sofà, parlant de coses que gairebé no tenien sentit.

Una vegada et vaig prometre que això nostre mai s’acabaria, perquè passés el que passés sempre estaria al teu costat. I sé que les coses podrien haver ocorregut de qualsevol altra forma, per això estic tan confosa que no sé si esclatar a plors, molestar-me o asseure’m a pensar, buscar-te o, simplement, esperar.

Però és que ja no sé què fer, que sé que després de la tempesta ve la calma, sé que si caus deu vegades t’has d’aixecar vint i fins i tot sé que no podem escollir d’on venim, però sí cap a on anem. Ja sé que tot comença a partir d’un mateix, a partir de l’esforç. Però entén que ja no puc més. Ja no puc estar rient sempre, simplement per amagar les meves desgràcies. Ja no puc dir més vegades que estic cansada, quan en realitat estic destrossada per dins, perquè potser no ploro, però em faig mal. Potser no sóc capaç d’expressar-ho, però sí que ho sento, perquè potser no ho demostro, però sí que m’importa.
I és que al final acabaré essent feliç, però primer la vida m’ensenyarà a ser forta i a créixer per mi mateixa per poder apreciar les petites coses que tenim al voltant, perquè al final aquestes petites coses seran les més grans en un futur. I sé que quan s’acabi tot això, la nena que era estarà orgullosa de la persona que arribaré a ser. Perquè, al cap i a la fi, és la meva vida i jo decideixo què fer amb ella. 
Es va presentar amb el pseudònim Doggie

L'art i la ciència: Tamara Garcia Moreno, 2n Bat A


MARIA MARTÍN, TANIA ALMENDROS

1: Tens algun hobbie relacionat amb l'art o la ciència? Si és així, quin és i per què t'agrada? 
Sí, pinto quadres a l'oli des de fa 4 anys. M'agrada perquè des de petita passava estones dibuixant. Vaig decidir apuntar-me a un curs de pintura perquè em semblava interessant i podria millorar. 
2: Amb quants anys vas començar? 
Amb 14 anys. 
3: Quant de temps hi dediques? 
Hi dedico el meu temps lliure, sobretot a l'estiu. 
4: Són activitats que sols fer tu sol/a o amb amics/amigues? 
És una activitat que feia col·lectivament però ara que pinto en les meves estones lliures ho faig sola. 
5: Quins són els quadres que has triat per mostrar-nos? 
El quadre policromat que són sis dones unides en una, em vaig inspirar en l'autor Zabaleta de Quesada (Andalusia).
Els que surten penjats amb un fons de pedra, els vaig exposar al castell de Calonge durant tres dies en els anys 2012 i 2013 amb altres membres del curs de pintura.
Les tres africanes van ser els primer quadres que vaig pintar, encara els haig d'acabar.
El quadre de les flors vermelles, el vaig pintar per poder aprendre a fer perspectives.
Els 16 quadres de flors els vam elaborar entre tots els del curs de pintura de l'Escola d'Adults a Calonge. Cada membre feia un quadre.
El quadre amb el ram de flors li vaig fer pels meus avis.


A continuació adjuntem les fotografies dels quadres que ens ha passat la Tamara:



dilluns, 27 d’abril de 2015

Els jardiners tornen


ESTHER VILLAÉCIJA

El dimarts 20 d’abril, 3 treballadors de la brigada de l’Ajuntament de Calonge han vingut al nostre centre a tallar la gespa, desbrossar i podar els nostres arbres.

Un dels treballadors ha tingut l’amabilitat d’explicar part de la seva feina; solen venir cada 3 mesos.
No és una feina perillosa si es porta l’equipament adequat (casc, protecció de cames, uniforme per treballar, cascs pel soroll...)

Tot hi que només van venir un dia ho van deixar tot perfecte!

''Roses a 3'50€!''


ASHLEY LEÓN I MERON BALDÓ


El passat 23 d'abril, els alumnes de 3r ESO van anar a vendre roses a Calonge i Sant Antoni per recaptar diners pel proper viatge de fi de curs de 4rt ESO.

Primer, van decidir que els grups de la venda de coques, serien els mateixos per les roses.
Després van dividir a tothom per on vivien, així que van haver-hi dos grups a Calonge que van anar a les 8:30h fins a les 12h. Doncs com que quedava molta gent per anar a Sant Antoni, van fer dos torns, un cap a les 8:15 fins a les 9:45 h i l'altre de les 9:45 fins a les 11:15 h.
Van fer el seu propi cartell perquè la gent pogués veure que venien roses de l'institut a 3'50 € cadascuna.
Cada grup portava a part del cartell, deu roses, i si les venien totes havien de buscar més per anar recaptant diners.
En total es van vendre unes 400 roses, així que ha estat un èxit!

Zoë Busser concursa al Programa Joves i Ciències



MICHEL ALCAIDE
IGNASI CASTRO
El passat dijous 16 d'abril es van fer les entrevistes a Barcelona dels alumnes que es van inscriure al Programa Joves i Ciències. En el centre hi ha una alumna, la Zöe Büsser que va participar en la primera fase de selecció.

És de la Fundació Catalunya-la Pedrera.

Per anar a aquest programa, els alumnes tenien que complir uns requisits:
- Alumnat de 4t d'ESO
- Bon expedient acadèmic que ha d'anar acompanyat de ganes i il·lusió per participar en el programa. Busquen joves que tinguin molt de interès per la investigació científic.
- Bon nivell d'anglès
- Intenció de cursar al batxillerat científic i/o tecnològic.
- Compromís per aprofitar les oportunitats que ofereix el Programa Joves i Ciència durant els 3 anys de durada.
- Estudiar en un centre de secundaria de Catalunya, ja sigui públic, privat o concertat.

Hi ha tres fases:
- Fase 1 (primer any): MónNatura Pirineus 2015: Els 50 estudiants seleccionats tenen l’oportunitat de viure una experiència única, participant en un projecte d’investigació científica al MónNatura Pirineus.
- Fase 2 (segon any): Centre de Recerca: Durant l’estiu de 1r a 2n de batxillerat, viuen directament la recerca científica en un laboratori d’un centre de recerca, o bé, participen en un programa internacional de ciència.
- Fase 3 (tercer any): Cerca: Finalment, en l’última fase del programa, els participants s’enfronten en el repte de proposar un projecte de recerca a desenvolupar, ja sigui en un centre d’investigació local o en un programa internacional de ciència.

El calendari 2015 del programa va ser i serà el següent:

- 12 de gener – 16 de febrer: inscripcions
- 17 de febrer – 24 d'abril: Primera fase de selecció
- 15 d'abril: Comunicació via correu electrònic de la primera fase de secció
- 24 i 25 d'abril: Segona fase de selecció, entrevistes als preseleccionats.
- Primera quinzena de maig: comunicació final dels seleccionats.
- 22 de juny – 4 de juliol: Estades al MónNatura Pirineus.
- Juny, juliol i agost: Estades al Centre de Recerca i Estades Cerca.
Li donem tot el nostre suport als alumnes que continuen en el programa. I convidem  que l'any que ve hi  participin més.

Resultats de la prova d'avaluació de 4t d'ESO


MARC  PÉREZ

Durant aquest mes d'abril ens han arribat els resultats obtinguts dels alumnes del nostre centre en la prova d'avaluació de 4 d'ESO que planteja el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que els alumnes van realitzar en el mes de febrer.

Hi ha quatre nivells d'assoliment de la competència:

alt: molt bon domini de la competència i resultats molt per sobre del llindar de superació.
mitjá-alt: bon domini de la competència i resultats per sobre del llindar de superació.
mitjá-baix: domini suficient de la competència i resultats dins del llindar de superació.
baix: no s'assoleix el domini de la competència i resultats per sota del llindar de
superació.

Els alumnes de 4 d'ESO del nostre institut han obtingut les següents dades:

 El nivell mitjà-alt: en Llengua Catalana, Llengua Castellana, Llengua Anglesa i Matemàtiques.

Els alumnes rebran un informe a casa seva amb els resultats individuals obtinguts.


divendres, 24 d’abril de 2015

Mengem paella per tots!


MIRIAM ROMERO I MIRIAM RODRÍGUEZ

El dissabte 2 de maig, tindrà lloc a la plaça de l’església de Sant Antoni un concurs de paelles , de les 12 a les 18h. “Mengem Paella” té l’objectiu de recaptar fons per les associacions de pares i mares d’alumnes de les escoles d’ensenyament obligatori i l’institut del municipi ( són per material informàtic, renovació dels llibre de la biblioteca, etc).
Per participar en aquest concurs cal tenir més de 18 anys. Perquè el plat presentat sigui acceptat ha de tenir com a ingredient principal l’arròs. El plat s’ha d’elaborar a la parada però pot estar mig preparat a casa.
Els tastets es cobraran a 3 euros màxim dels quals el 50% és el benefici per les escoles.
El concurs “Mengem xef” és un concurs per als menors de 12 anys que han d’anar acompanyats amb un adult.
A l’agost es celebra “Mengem cultura” a Castell de Calonge de les 18 a 23h, que consisteix en un tast de menjar de diferents cultures. Esperem que hi hagi molts participants perquè així es pugui actualitzar el material de les escoles i del centre!

Coca-Cola en castellà


RAUL RODRIGUEZ I LORENA VILLARROYA

El dissabte 18 d'abril, la Diana Darriba (2nC), l'Eloy Mena (2nC) i en Lucas Vullinghs (2nB) van participar en la 54ª edició del concurs ''Coca-cola'' en castellà; es va fer en el IES Palamós.
Els quatre concursants del nostre institut, van ser acompanyats per l'Eva Albertí, la professora de castellà.
El concurs consistia en crear una història, de màxim 4 fulls, on es feia sortir una frase concreta que es feia saber a través d'un petit llibre; la frase deia ''Desde que ocurrió aquello no podía estarme quieto'', la podien escriure en qualsevol part del conte, però la havien de posar en majúscules.
Tenien 2 hores per redactar la història.
Per agrair la participació dels concursants, els van obsequiar amb un bolígraf de la Coca-cola, el llibre on posava la frase, una samarreta de la Coca-cola i els deixaven triar un refresc.
Estem esperant els resultats de la segona fase.

Aquí veiem l'Eva Albertí amb els alumnes


Aquí veiem els alumnes que hi participaven del nostre institut

dimarts, 21 d’abril de 2015

5 minuts de silenci per la tragèdia

MERON BALDÓ I ASHLEY LEÓN

Avui dia 21 d'abril l'INS Puig Cargol ha guardat 5 minuts de silenci com ha moltes altres escoles, per comunicar el nostre suport i condol a l'institut Joan Fuster de Barcelona
La tragèdia d'ahir a l'institut Joan Fuster ha commogut molt a tothom per l'accident que ha portat a la mort d'un professor .
En l'institut Joan Fuster els companys afectats encara segueixen en xoc, i s'han aplaçat les classes fins el proper dimecres.
Davant de l'escola han deixat flors i espelmes com ha record del professor assassinat.
Des del nostre institut volen comunicar, suport i fer arribar el nostre consol .
Hem escoltat el ''Cant dels Ocells'', l'obra de Pau Casals fent referencia a la pau.


Decoració per Sant Jordi

LAILA BOUHMARA, CRISTINA MOYA 
Els alumnes de 2n d'ESO s'han encarregat de confeccionar la decoració per Sant Jordi. La part de secretaria l'han decorat amb roses a través d'un model que va proposar una alumne de 2nC (Diana Darriba) que consta de tres parts, cadascuna és un 'comecocos' de diferent mida, de més gran a més petit i enganxats amb silicona. Aquestes han estat fetes a les classes de Visual i Plàstica.
També està en procés fer a l'entrada del centre una representació de la llegenda de Sant Jordi a través de vinyetes de DIN-A3. Col·laboraran diferents alumnes, de forma voluntària.

Instruccions per fer un comecocos:
•Agafar una fulla DIN-A4
•Doblegar l'extrem superior dret i ajuntar amb la vora esquerra del full perquè quedi un triangle.
• Tallar el paper sobrant.
• Obrir el triangle i veure com queda marcada una de les diagonals del quadrat.
• Doblegar l'altre extrem del quadrat per obtenir l'altra diagonal.
• Doblar els quatre extrems del quadrat cap al centre d'aquest.
• girar.
• Doblar els quatre extrems cap al centre.
• Girar.
• Posar els dits en els forats que queden en els quatre extrems i donar-li forma al comecocos.

¡Qué corte!

RAUL RODRIGUES & LORENA VILLARROYA

Avui dia es veuen diferents pentinats, cada look té el seu nom, acostumen a tenir noms anglesos, els que més es veien en el centre són:
→The Ivy League Blow-Back: és un tall a capes, donant forma a la part superior i amb més volum que ondulacions. Per la qual s'aconsegueix un efecte geomètric i net.
→The Navy Crop: és un pentinat de cabell bastant curt, amb la part de dalt de punta.
→The Peaked Side-Crop (el més habitual): és el pentinat ideal per cares allargades. És un tall que sol ser amb els costats rapats i la part de dalt de punta.
→The Chopper: és un pentinat amb serrell i llis.

¿Quin és el tall que més t'afavoreix?
Per saber-ho has de fixar-te en la forma que té la teva cara, sol ser de les següents formes:
→ Ovalada: qualsevol tall queda bé.
→ Diamant: amb aquesta forma de la cara queda millor qualsevol tall que dissimuli els angles del rostre.
→ Rodó: queda bé mitja cabellera a capes o escalat.
→ Quadrat: la idea és suavitzar els angles de la cara amb volum al centre i els costats rapats.
→ Rectangular: el tall ideal és qualsevol que dissimuli l'amplada de la cara.
→ Allargat: consisteix a portar volum a la part superior.
→ Triangular: el millor tall és qualsevol que porti serrell. 

Aquest és el pentinat del Carlos
Aquest és el pentinat del Pau
Aquest és el pentinat del Raul

Dissenya el teu futur a l’Expojove 2015


RICHI MADUEÑO
 El passat dijous 16 d’abril, 62 dels alumnes de 4t d’ESO, 3 professores: la Montse Carré, la Julia Martinez i l’Ana Fuentes, i l’Albert Fort de l'Espai Jove, van anar al Saló Expojove, que estava instal·lat al pavelló de Fontajau, a Girona.
El Saló Expojove 2015, amb el lema "Dissenya el teu futur" respon a la voluntat que aquesta fira aglutini opcions diverses que permetin  trobar opcions a estudiants, professorat, treballadors, persones que estan sense feina o que volen crear una empresa, educadors, informadors juvenils i orientadors, pares i mares que volen conèixer les opcions pels fills, etc.
A més dels estands informatius s’hi afegeixen un munt de sessions curtes i tallers pràctics pensats perquè els assistents puguin complementar la seva visita amb continguts sobre formació, ocupació, emprenedoria i altres recursos i que sigui una mostra dels serveis i recursos que existeixen.


L'art i la ciència: Raul Rodríguez Cortes, 3r C


MARIA MARTÍN, TANIA ALMENDROS

1: Tens algun hobbie relacionat amb l'art o la ciència? Si és així, quin és i per què t'agrada?
Sí, el ball. M'agrada perquè expresses el que sents amb moviments.
2: Amb quants anys vas començar?
9 anys.
3: Quant de temps hi dediques? 
5 hores setmanals. 
4: Són activitats que sols fer tu sol/a o amb amics/amigues? 
En una escola a Palafrugell que es diu ''Nou Estil'' i ballo amb un grup.
5: Creus que arribaràs a dedicar-t'hi? 
Sí, m'hi esforço molt.
                                            Aquest és en Raul ballant.

L'art i la ciència: Paula Lucea Liuramento, 3r C

MARIA MARTÍN, TANIA ALMENDROS

1: Tens algun hobbie relacionat amb l'art o la ciència? Si és així, quin és i per què t'agrada?
Sí, faig música, toco la guitarra, el piano i l'ukelele, canto, dibuixo i ballo. Ho faig perquè penso que si algú té l'oportunitat d'expressar el que sent a través de l'art es una cosa molt bonica. També perquè em relaxa i m'encanta fer-ho i si a més ho faig bé, millor.
2: Amb quants anys vas començar?
Vaig començar a anar a classes de música als 10 anys. Tot i que abans ja m'agradava, vaig començar a fer ball des de ben petita, amb 6 anys. I sempre he dibuixat tot i que ara començaré a anar a classes.
3: Quant de temps hi dediques?
A la música cada dia hi dedico una estona; toco la guitarra, el piano i l'ukelele i canto una estona. Ballo dos cops per setmana i dibuixo cada dia.
4: Són activitats que sols fer tu sol/a o amb amics/amigues?
Les classes de llenguatge les faig en conjunt amb altres nois i noies, però les classes d'instrument les faig individualment amb un professor. Canto normalment sola, tot i que a vegades canto amb amigues o amb la meva germana. Ballo en conjunt amb altres noies i dibuixo sempre sola i amb calma, per concentrar-me millor.
5: Creus que arribaràs a dedicar-t'hi?
Sí, m'agradaria molt arribar a dedicar-me a qualsevol ofici relacionat amb l'art; dibuix, música o ball, ja que és la meva passió. Ja he pensat on m'agradaria estudiar per tenir una bona formació.
                                     Aquesta és la Paula tocant l'ukelele.

dilluns, 20 d’abril de 2015

Aficions del profesorat: Rosa Massallé

ESTEL GARCÍA I MERON BALDÒ.

1 -Quina és la teva afició o hobby ?
Una de les meves aficions és anar al bosc a caminar, gaudir del que ens ofereix la natura.
2 -Quantes hores li dediques?
Al bon temps sempre que puc, uns 2 o 3 cops per setmana.

3 -Explica’ns en què consisteix.
Gaudir de totes les coses que t'ofereix el bosc dintre de cada estació de l'any.

4 - Quants anys fa que la tens?
Des de ben petita, amb el meu pare ja hi anava, i l'afició a qudat arrelada amb mi.

5 - Explica’ns alguna anécdota que t’hagi passat alguna vegada.
Una vegada estaba buscant capots en una bassa quan l'anell de comunió se'm va perdre a dins, el vaig buscar però no el vaig tornar a veure, al cap d'uns dies i vaig tornar i li vaig preguntar a una dona que havia per allà si l'havia vist i es veu que ellla l'havia trobat i me'l va tornar.

Un altre cop vaig anar a buscar bolets, i no en trobava gaires, pero vaig anar a una zona, i vaig omplir tot un cistell de rovellons!

6- Que és el mès curiós que has pogut apreciar?
Les libèl·lules i les cuques de llum són precioses. Alguna vegada també m'he trobat una serp.

7- Diga'ns per què t'agrada tant anar-hi.
La gent no sap apreciar i estar en contacte amb la natura. La natura té moltes propietats: sensacions, colors, olors, a mi m'encanta gaudir-ne de totes.

8- Diga'ns una frase que inciti la gent a anar al bosc.
''Descobreix la natura per tu mateix.''

divendres, 17 d’abril de 2015

Moda sobre rodes

MIRIAM RODRÍGUEZ GALERA 
Sembla que ha tornat la moda skater! La millor forma de desplaçar-se per venir a l’institut és en diferents tipus de patinets i skates:
PATINETS:
Scooter


Els Scooters es caracteritzen per tenir les rodes petites, el manillar molt llarg i una plataforma estreta per posar els peus.
Normalment s’utilitza per fer freestyle i és el que més està de moda. El patinet tradicional és el més estàndard que hi ha, tots l’hem tingut de petits però ara sembla que s’ha quedat enrederit per culpa dels scooters.

Estandard

L’Slider consta de dues plataformes (amb una roda a cadascuna) que s’uneix al manillar aquest és el més recent i complexe.
Al Tot-terreny se’l sol anomenar com un híbrid entre una bicicleta i un patinet estàndard.
SKATES:

Slider




Penny's

Els Penny’s són petits i fàcils de transportar i/o guardar per anar a la feina o a l’institut. La seva comoditat els ha fet molt populars.
Els Longboards són els més grans de tots els tipus de skates. Això podria ser un inconvenient, però el fet de que siguin així els fan més fàcils de utilitzar pels patinadors més inexperts. També s’utilitzen pel descens de baixades d’asfalt.
El Freeboard és l’únic amb 6 rodes que serveixen per fer girs de 360º, una altra cosa que té d’estrany aquest skate són els agafadors pels peus. Igual que els longobards aquest també s’usen pel descens.

Waveboards
Els Waveboards (que van adquirir certa fama al seu moment) només tenen dues rodes, cadascuna està situada a una plataforma connectada a una altra per un eix. Aquesta estranya forma dóna una genuïna impressió de surf a un skate. El Flowboard és una taula de skate té 7 rodes a cadascun dels extrems per fer girs més intensos de l’habitual i no es solen veure freqüentment. Estan recomanats per patinadors amb certa experiència.
Si has d’escollir patinet o skate no agafis el que et sembli més maco, prova’l i compra el que et sigui més còmode o fàcil de controlar. Si no en saps, intenta-ho, no et rendeixis! Que amb esforç tots podem aprendre a utilitzar aquest mitjans de transport.
Freeboard

dimecres, 15 d’abril de 2015

Natàlia Espasandín, un cas de superació


MERON BALDÓ I ESTEL GARCÍA
Una imatge recent de la Natàlia
La Natàlia té 17 anys i és una noia molt especial. Fa les coses de manera diferent que nosaltres. Ella pateix una malaltia extremadament rara, la síndrome d’Ehlers-Danlos tipus òculo-escoliòtic, i a més a més, té la síndrome d’Asperger.

Des de ben petita, sempre ha sigut diferent als seus companys. Rebutjava qualsevol contacte físic o social, i ja en aquell temps la gent s'adonava que posseïa una intel·ligència excepcional. Tot això es va fer molt evident als sis anys, quan parlava sobre coses com els glucosaminoglucuronans o la mielomeningocele. En aquell moment, ja estava clar que la Natàlia era molt especial.

Avui dia la Natàlia està escolaritzada a l'IES Puig Cargol, va a 1r de batxillerat, encara que hauria d'anar a 2n, però entre metges i hospitals va perdre 4 mesos de classes que ara està recuperant. Ha aprofitat el temps, però, i ja ha pogut presentar el seu treball de recerca.

No obstant això, la seva vida segueix sent tan extravagant com fa deu anys. Ara, la seva malaltia física s’ha fet molt evident, i el seu dia a dia està constituït per visites mèdiques, fèrules, operacions i fisioteràpia. Tanmateix, segueix sent igual d’Aspie que abans. Té un coneixement de medicina i genètica similar al d’un graduat, i es passa el temps descodificant seqüències genètiques i llegint articles científics.

''El meu cos tendeix a l’entropia'' diu ella'' Però no per això deixaré de ser qui sóc. Potser tinc unes deficiències en certs àmbits, però també m’atreveixo a dir que tinc una ment privilegiada. Com deia un metge meu, “per ser un geni, cal una mica d’autisme”. »

La Nàtalia a causa de la seva malaltia alguns cops ha d'anar en cadira de rodes, però a ella considera li agrada que la tractin diferent. És una persona normal capaç de fer les mateixes coses, encara que té una ment privilegiada. "Quan arribo a una fila la gent em veu i em deixen passar immediatament perquè vaig amb cadira de rodes", posa com a exemple la Natàlia.

Nosaltres personalment ens sentim afortunades d'haver-la pogut entrevistar, una noia que s'expressa molt bé verlbalment, cosa que ens ha facilitat el treball. Una noia exemplar, molt intel·ligent i amb un esperit de superació difícil d'igualar.

dimarts, 14 d’abril de 2015

Els delegats visiten l'equip docent


VÍCTOR PAJARES, PERE AYATS

Avui dia 14 d'abril a les 4 de la tarda, hi ha una reunió a l'institut de professors i dels delegats i subdelegats de cada classe i es reuneixen tots junts en un aula.

Els delegats exposaran les opinions de les seves classes i diran les queixes i els aspectes positius. Els professors també donaran el seu punt de vista dient què poden millorar els alumnes per fer classes més fluïdes o divertides per tothom, i també parlaran sobre les notes dels alumnes. 

Excursió a Can Vilallonga


Aquí veiem els alumnes escoltant el monitor
ESTHER VILLAÉCIJA, RICHI MADUEÑO

El passat 9 d’abril, els alumnes de 1r d’ESO van anar a Cassà de la Selva a fer una activitat al Taller de la Natura, a Can Vilallonga. 
L'activitat va ser confeccionar un inventari forestal que consistia en observar cada planta, mirant el tipus que és i la quantitat que hi ha de cada tipus. 
L’acció va tenir inici a les 8:15 i va acabar a les 14:45h. Els professors que van assistir van ser la Mar Baena, la Malen Blavia, la Sònia Quiles i la Míriam Matos. 
Aquí veiem la casa que van visitar: Can Vilallonga
Aquí veiem els alumnes preparant-se per marxar

Aficions al professorat: Sara Haro

ALEX GARCÍA
JOSÉ A. MAGAÑAS

1 - Quina és la teva afició o hobby ?
La música.

2 - Quantes hores hi dediques ?
Una hora diària.

3 - Explica’ns en què consisteix.
En cantar el meu estil preferit de música: rock, blues, soul, indie...

4 - Quants anys fa que la tens ?
Des que era un adolescent (12-13 anys)

5 - Explica’ns alguna anècdota que t’hagi passat alguna vegada.
Alguna vegada he conegut algún music de jazz bastant important.

Puja el preu del croissants


Michel Alcaide
Ignasi Castro


El preu dels croissants ha pujat 50 cèntims perquè no sortia rendible, si abans el seu preu era d'1 euro ara el croissants val 1'50 euros.

Segur que no us semblarà just, però penseu que en comptes de beneficiar-nos ens perjudicava i perdíem diners, i ens ajuda al viatge de fi de curs de 4t d'ESO.


divendres, 10 d’abril de 2015

Xerrada sobre seguretat a la xarxa


VÍCTOR PAJARES
PERE AYATS

El passat 25 de març els alumnes de 1r d'ESO varen assistir a una xerrada sobre el perill que pot comportar penjar informació d'un altra persona a la xarxa. A part de les conseqüències que pot tenir al penjar informació (vídeos,fotos,comentaris desagradables...) pot ser un delicte.

En la xerrada varen passar vídeos de casos d'assetjament a la xarxa que servien perquè els alumnes reflexionessin sobre el perill que pot comportar penjar informació d'una altra persona. Al final de la xerrada els alumnes van poder fer preguntes.

Premis literaris: ampliació de la data de lliurament


ASHLEY LEÓN I MIRIAM ROMERO

Com ja sabeu el termini de lliurament dels textos de Sant Jordi era fins al 10 d'abril però la data d'entrega s'ha ampliat fins al 17 d'abril.
Recordeu: els textos s'han de posar en un sobre amb un pseudònim i amb les vostres dades personals.

Sisplau participeu-hi!!!!

Els botins estan de moda!




RAUL RODRIGUEZ I LORENA VILLAROYA

Avui dia ens hem fixat que, tant nois com noies, porten botins; són un calçat que cobreix el peu i arriba fins al turmell, generalment de cuir o xarol.

Els botins són més difícils de combinar que les botes altes, perquè l'estil curt requereix un determinat tipus de pantalons, hi ha de tots els estils (pell, amb taló, amb cordons, mes de muntanya, de tascó, amb cremallera, moteres, etc.) i són una tendència popular, també de diferents marques, com tots els calçats (Mustang, Panama Jack, Dr. Martins). Depenent de l'estil dels teus botins, pots crear un conjunt per a una ocasió important, per exemple, una samarreta bàsica de tirants, amb uns shorts texans, i botins campers; a l'hivern se sol portar el leggins amb una bàsica sota d'una dessuadora de llana amb les botes.

Pensem que els botins són un bon calçat per combinar-lo amb diferents peces de roba, ja que dóna una visió molt glamurosa i còmoda.
    
  

Natalia Espasandin Hueter finalista en uns premis de recerca biomèdica



MIRIAM ROMERO i ASHLEY LEÓN

Aquí veiem la Natália

El Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) filiat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha escollit el treball de la Natàlia Espadasin Hueter de 1r de Batxillerat entre un dels 5 millors treballs de recerca entre uns 270 participants.
El treball tracta sobre les malalties minoritàries escrit amb anglès que es titula així:
"The brittle and the unbreakable: an approach to mutations in collagen type I genes".
( El fràgil i l'indestructible: una aproximació a mutacions en el col·lagen de gens de tipus 1).
Els 5 finalistes incloent la nostra companya, hauran de presentar una exposició oral i un pòster científic del seu treball, per tal que decideixin quins seran els guanyadors i el premi que els pertocaran.
Els premis són:
1r Premi: 1 MacBook Air (1 ordinador portàtil Apple).
2n Premi: 1 iPad ( 1 tablet tecnològica de 9,7 polzades Apple).
3r Premi: 1 iPad mini (1 tablet tenològica de 7,9 polzades Apple).
4rt Premi: 1 lector digital + 2 llibres de divulgació científica.
5è Premi: 1 lector digital.
Els finalistes seran valorats per un jurat, el divendres 17 d'abril del 2015 a partir de les 10:30h al parc.
El PARC de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) és un entorn inspirador sobre la història de la investigació biomèdica.
La funció del parc és crear coneixement sobre ciències de la vida i biomedicina. També fa arribar informació al públic sobre la ciència i la investigació mèdica.

dimarts, 7 d’abril de 2015

Preguntados


JOSE A. MAGAÑAS

Els alumnes de l’institut també ens hem aficionat a aquest joc que es tracta de guanyar, encertant més preguntes que el seu contrincant. (el qual pot escollir o pot triar aleatòriament)

1.Hi ha una ruleta, que té 7 temes: ciència, entreteniment, geografia, esports, història, art i corona/duel.
2.Fa girar la ruleta i toca un dels temes.
3.Surt una pregunta la qual ha de respondre correctament. (donen 4 opcions)
4.Si l’encerta, té un altre torn, però si no l'encerta, li toca al contrincant (només té com a màxim 2 dies per contestar)
5.El jugador que aconsegueix una corona de cada tema guanya.
(per aconseguir una corona, pot fer-ho de dues maneres: toca una corona en la ruleta o fent 3 encerts de qualsevol tema)

-També poden fer ‘’duels’’ en comptes de corona que serveixen per robar una corona al jugador contrari.

Aquest joc és molt divertit perquè s'aprenen moltes dades de la història del món.
Es pot jugar des del telèfon, la tablet o l’ordinador.
Aquestes són les icones: geografia, ciència, art, entreteniment, història, esports.

Aficions del professorat: Cristina Llombart



1 - Quina es la teva afició o hobby ?
A mi m’agrada fer esport.

2 - Quantes hores hi dediques ?
Unes 3 o 4 hores setmanals.

3 - Explica’ns en què consisteix.
Diversos esports, com el padle, caminar, córrer, anar en bicicleta…

4 - Quants anys fa que la tens ?
Des de petita he practicat , i n’he fet diferents, de vegades vaig a la muntanya, faig escalada, etc.

5 - Explica’ns alguna anècdota que t’hagi passat alguna vegada.
Una vegada amb una colla d’amics em vaig perdre a la muntanya sense aigua ni res.

Concurs Coca-Cola 38ena edició


IVAN MORENO JULIO URDININEA

Molts us preguntareu: Què és el concurs Coca-cola? Aquí teniu la resposta.
Aquest concurs,que es fa cada any,consisteix a fer una redacció del tema que toqui. Aquest any el tema del relat ha sigut l’amistat i la frase a partir de la qual havien d'escriure és “L’amic més segur se'l coneix al moment més insegur’’.

Aquest any la segona fase del concurs s’ha fet a l'IES PALAMÓS, el 21 de març a les 11:00 del matí. En aquest concurs només participen els alumnes de 2n d’ESO; del nostre institut hi van participar el següents alumnes:

-Diana Darriba.
-Núria Bombardó
-Miquel Muñiz.
-Marc Grassot.

Hi ha diferents fases:
-Fase escolar
-Fase de redacció-Fase territorial(la de Palamós en el nostre cas)
-Fase final

Opten als premis següents:

- Premis Or:
1) Un trofeu “ COCA-COLA OR”

2) Un Tablet valorat en 250€, o premi de valor equivalent

3) Una bossa d’esport amb articles Coca-Cola (samarreta + gorra + tovallola)

4) Un pack d’experiències valorat en 50€, i un xec valorat en 200€, per al professor del finalista,

- Premis Plata:
1) Un trofeu “ COCA-COLA PLATA”

2) Una càmera de fotografiar valorada en 100€, o premi de valor  equivalent

3) Una bossa d’esport amb articles Coca-Cola (samarreta + gorra + tovallola)

4) Un pack d’experiències” valorat en 50€, per al professor del finalista.

- Premis Bronze:
1) Un trofeu “ COCA-COLA BRONZE”

2) Uns auriculars MP4 Sony valorats en 90€, o premi de valor equivalent

3) Una bossa d’esport amb articles Coca-Cola (samarreta + gorra + tovallola)

4) Un pack d’experiències valorat en 50€, per al professor del finalista.


Per més informació:

bases y premios

 Aquí veiem els alumnes de 2n ESO: la Diana Darriba, la Núria Bombardó i en Miquel Muñiz

Avaluant càlculs: proves Cangur


CRISTINA MOYA, LAILA BOUHMARA, MARC PÉREZ

La Societat Catalana Matemàtiques és qui organitza la XX edició de les Proves Cangur ( 2015).

El dijous 19 de març al nostre centre, es van celebrar les 'Proves Cangur', un concurs matemàtic on alguns alumnes de 3r, 4t d'ESO, 1r i 2n de BAT realitzaven proves per avaluar el seu nivell d'intel·ligència.

L'acte va començar a les 10h. A les 11:15h sortien a esmorzar fins a les 11:30h per tornar a la sala polivalent i continuar amb el concurs i la conferència sobre Criptografia (una tècnica que tracta d'escriure mitjançant claus secretes amb la finalitat de que el més intel·ligent el desxifri).

Els alumnes que van participar són:

3r ESO; Julia Mei Villoslada, Arnau Domènech, Xantal Toledo
4t ESO; Zoë Caty Busser, Ferran Aranda, Josep Rodríguez, Natàlia García, Blanca Gallego, Marta Estragués
1r BAT; Zoel Esteve, Laura Molina, Adrià Arbat, Pedro Ruíz
2n BAT; Mariona Cots, Jan Esteve, Elisenda Ventura, Carlos Urdidinea, Benjamin Blaney

A continuació us oferim la puntuació de cada alumne i el lloc que ocupa a la classificació.

3r ESO ( Nivell 1 )

Arnau Domènech Guillemón: 57.5 punts, en el lloc 4427
Xantal Toledo Carmona: 44.75 punts, en el lloc 6241
Júlia Mei Villoslada Jerénimo: 43.75 punts, en el lloc 6319

4r ESO ( Nivell 2 )

Ferran Aranda Paredes: 95 punts en el lloc 309
Zoë-Caty Busser Fernandez Davila: 65.75 punts, en el lloc 2387
Marta Estragués Navarro: 82.5 punts, en el lloc 959
Blanca Gallego Vilar: 57.25 punts, en el lloc 4012
Natalia Garcia Puigvert: 46.25 punts, en el lloc 5488
Josep Rodríguez Ortega: 57.5 punts, en el lloc 3935

1r BATX ( Nivell 3)

Zoel Esteve Puig: 67.75 punts, en el lloc 349
Laura Molina Robles: 58.5 punts, en el lloc 839
Pedro Ruíz Clavería. 33.75 punts, en el lloc 3459

2n BATX ( Nivell 4 )

Benjamin Blaney: 33.75 punts, en el lloc 2616
Mariona Cots Ponjoan: 68.5 punts, en el lloc 402
Jan Esteve Puig: 58.25 punts en ell lloc 899
Carlos Urdidinea Alvarez: 28.75 punts, en el lloc 2789
Elisenda Ventura Jariod: 35.25 punts, en el lloc 2550

En els millors llocs estan:

Ferran Aranda Paredes en el 309
Zoel Esteve Puig en el 349
Mariona Cots Ponjoan en el 402

Lectura competitiva

ESTHER VILLAÉCIJA GARCIA, MICHEL ALCAIDE VERA

El passat 18 de març va tenir lloc al teatre de Palafrugell, XI Certamen de Lectura en Veu Alta del Baix Empordà. Van participar l’Adrià Costelés de 1r d’ESO i els suplents, la Pilar Elonta, la Sara Carrión, i de 4t d’ESO en Wassim Belgazi, en Josep Rodríguez i la Natalia Garcia, i l’altre grup la Zöe Büsser, Marta Gòmez i la Maria Fernàndez.
Les dues primeres files del teatre van ser reservades pels lectors. Entre lectors i espectadors van haver-hi 435 persones. En total van participar 12 centres.
El programa va ser el següent:
9:45-10:00  Arribada
10:00  Presentació del acte
10:15  Lectura de totes les categories
11:45  Descans
12:15  Actuació de la Coral de l’ESC Barceló i Matas i del grup de música “Els Festucs” format per alumnes de l’INS Martí Carreres i d’altres instituts de Palafrugell.
12:30  Veredicte del jurat i lliurament de diplomes.
12:50  Comiat.
Encara que hàgim fet molt bona participació no hem guanyat cap premi.